Estrenem blog, ens estrenem. Ens aventurem a obrir les finestres del Planter per deixar que tot el que hem sigut, som i serem surti i arribi on hagi d’arribar. De mica en mica n’anirem compartint les entranyes des de les dues vessants que acompanyen els processos d’obertura: la il·lusió de compartir fortaleses i el repte de mostrar les debilitats, tot amb la idea d’inspirar-nos les unes a les altres i teixir aliances.

Amb tot això, ens iniciem en el món del blogging en el context de les revisions del segon trimestre. I és que, un cop acaba un període trimestral, l’equip d’acompanyants del Planter proposem al grup de joves un seguit d’activitats amb l’objectiu de parar, mirar enrere i prendre consciència del camí fet. Per fer-ho, acostumem a proposar diverses activitats amb diferents formats, per tal que cada jove trobi l’eina per observar amb major facilitat el seu recorregut personal. Així, aquest cop la revisió ha estat un procés amb quatre fases: un formulari personal, un exercici de valoració individual, una autoavaluació amb l’eina del mandala (més endavant us la compartirem) i una revisió grupal dels diferents àmbits.

Durant la fase de valoració individual, les acompanyants vam proposar un exercici de format obert. A partir d’un vídeo, un escrit, un rap o un mapa d’idees els i les joves ens fan arribar la seva opinió envers la sentència provocativa que fem l’equip d’acompanyants:

“A El Planter no aprenem res”

Què li diries a una persona que et diu això?

Us compartim algunes de les intervencions escrites que en vam rebre:

“Cadascú aprèn diferent i fa la seva etapa a un ritme diferent. També tenim i fem assemblees proposant, acordant i construint noves idees creades per tot el grup , tots tenim dret a explorar noves coses, a ser lliures, responsables i autosuficients, i tenim dret a proposar idees noves i extraordinàries”.

(Alumne/a de 2n)

“Sí aprenem. Perquè el Planter encara que no sigui un institut clàssic o tradicional, no significa que no estiguis aprenent, inclús personalment diria que aprens més en el Planter, ja que ho fan de manera que es fa molt més fàcil a l’hora d’aprendre”.

(Alumne/a de 1r)

“Al Planter aprenem a respectar-nos, a resoldre conflictes, a parlar d’una manera no violenta…
Aprenem a arremangar-nos i a començar projectes sols o amb grup… Aprenem a planejar i a realitzar…
Aprenem a regular-nos i a ser autònoms. Aprenem a frustrar-nos o a començar des d’un principi…
Aprenem transversalment. Aprenem des d’un medi on l’informació ens sigui més fàcil de captar.
La manera? Tothom en té una diferent.

Aprenem perquè ens acompanyen, ens ajuden i ens abracen amb les nostres dificultats…”

(Alumne/a de 2n)

“Sí. Sí s’aprèn. Però aprenem d’una altra forma, com fent tallers. Fem tallers d’anglès o de construcció. Per si algú volgués ser paleta o científic, o del circ. I amb això aprenem. Però no tenim tants deures i ho fem més allà, al Planter”.

(Alumne/a de 1r)

“En el Planter aprendemos de una forma no clásica o más personalizada con la cual me siento más cómodo. No es que te leen algo y te hacen un examen y te olvidas. Al contrario, aprendemos mediante juegos de tal forma que aprendemos sin presión de aprobar porque una nota decida tu futuro. El Planter me prepara para afrontar correctamente los diversos problemas de la vida. Así que tal vez nuestra enseñanza no es clásica pero a veces innovar va bien”.

(Alumne/a de 1r)

Sabem i compartim amb elles i ells que cada persona té una manera d’aprendre, a cada moment de la vida, o al llarg d’ella. En aquest sentit, aquest tipus d’intervenció ens diu, de cada jove, si té sentit allò que fa i allà on és.

La intenció del Planter és oferir un espai on conviure i acompanyar-nos durant els processos d’aprenentatge, que s’adapti al grup i al moment. Per tant, la idea és que periòdicament cada integrant del grup pugui revisar com hi està i també, què pot necessitar per estar millor, per participar-hi activament, per aportar al grup i que el grup li aporti.

Continuarem en el següent post “Ets feliç a la teva escola, per què?”